Career counselling is the cornerstone of every person embarking on their career journey. While career counselling is still finding its roots in society, it became imperative for me to extend the need for these services at correctional centres. Career counselling should be integrated into the rehabilitation process to ensure that offenders make informed career decisions that will help them when they return to their communities. Against this background, the study explored the experiences of offenders receiving career counselling, the meaning they attach to it, and how their chosen career paths could assist with their rehabilitation and reintegration into society, especially by increasing their chances of being absorbed into the labour market. This is a phenomenological study where I explored the lived experiences of offenders at a Johannesburg correctional centre (JCC) who are receiving career counselling from an Open Distance eLearning institution (ODeL) like UNISA. The data collected here using in-depth semi structured interviews was analysed and interpreted using Interpretive Phenomenological Analysis (IPA). The constructivist theory and chaos theory of careers were used in the study to give proper theoretical background. This study will assist counsellors with relevant skills and insight when providing career counselling to offenders enrolled at an ODeL university; it will also assist offenders in making informed career decisions. Provisioning these services will also play a role in rehabilitating participating offenders so they can be integrated into society on their release. Results from the study show although, offenders have little knowledge on career counselling, those who choose often do so based on their circumstances. It is also found that family contributes positively on the career decision making of the offenders, whereas on the other hand, the correctional officers have no contribution.
Beroepsvoorligting is die hoeksteen van elke persoon wat hul loopbaanreis aanpak. Terwyl beroepsvoorligting steeds sy wortels in die samelewing vind, het dit noodsaaklik geword vir die navorser om die behoefte aan hierdie dienste na korrektiewe sentrums uit te brei. Loopbaanvoorligting moet by die rehabilitasieproses geïntegreer word om te verseker dat oortreders ingeligte loopbaanbesluite neem wat hulle sal help wanneer hulle na hul gemeenskappe terugkeer. Dit is teen hierdie agtergrond dat die studie die ervarings ondersoek het van oortreders wat beroepsvoorligting ontvang het, die betekenis wat hulle daaraan heg, en hoe hul gekose beroepsrigtings kan help met hul rehabilitasie en herintegrasie in die samelewing, veral deur hul kanse om in die arbeidsmark opgeneem te word, te verhoog. Hierdie is 'n fenomenologiese studie, waar die navorser die geleefde ervarings van oortreders by 'n Johannesburgse korrektiewe sentrum wat beroepsvoorligting van 'n Oopafstand-e-leerinstelling (ODeL) ontvang het, ondersoek het. Interpreterende Fenomenologiese Analise (IPA) is gebruik om die data wat ingesamel is deur middel van in-diepte semi-gestruktureerde onderhoude te ontleed en te interpreteer. Die konstruktivistiese teorie en chaosteorie van beroepe is in die studie gebruik om behoorlike teoretiese agtergrond te bied. Hierdie studie sal voorligters bystaan met relevante vaardighede en insig wanneer hulle beroepsvoorligting verskaf aan oortreders wat by 'n ODeL-universiteit ingeskryf is; dit sal ook oortreders help om ingeligte loopbaanbesluite te neem. Die verskaffing van hierdie dienste sal ook 'n rol speel in die rehabilitasie van deelnemende oortreders sodat hulle by hul vrylating in die samelewing geïntegreer kan word. Die resultate van die studie toon dat hoewel oortreders min kennis van beroepsberading het, doen diegene wat dit kies dit dikwels op grond van hul omstandighede. Daar word ook gevind dat families positief bydra tot die loopbaanbesluitneming van oortreders, terwyl korrektiewe beamptes aan die ander kant geen bydrae het nie.
Keletšo ka tša mošomo ke motheo wa motho yo mongwe le yo mongwe yo a thomago leeto la gagwe la tša mošomo. Le ge keletšo ka tša mošomo e sa hlwa e tsebja ke batho ka bontši setšhabeng, go ile gwa ba bohlokwa gore monyakišiši a katološetše tlhokego ya ditirelo tše disenthareng tša tshokollo. Keletšo ka tša mošomo e swanetše go kopanywa le tshepedišo ya tshokollo go netefatša gore basenyi ba tšea diphetho ka tša mošomo tše di nago le tsebo tšeo di tlago ba thuša ge ba boela ditšhabeng tša bona. Ke kgahlanong le tshedimošo ye ya peleng moo nyakišišo e ilego ya hlahloba maitemogelo a basenyi bao ba amogelago keletšo ka tša mošomo, tlhalošo yeo ba itlamilego go yona, le ka fao ditsela tša mošomo tšeo ba di kgethilego di ka thušago ka gona ka tshokollo ya bona le go tsenywa gape setšhabeng kudukudu ka go oketša dibaka tša bona tša go akaretšwa mmarakeng wa mošomo. Ye ke nyakišišo ya ditiragalo, moo monyakišiši a ilego a hlahloba maitemogelo ao a phetšwego a basenyi senthareng ya tshokollo ya Johannesburg bao ba amogelago keletšo ya tša mošomo go tšwa go Setheo sa Lenaneotshepedišo la kabo ya thuto ya kgole ya elektroniki (ODeL). Tshekatsheko ya Tiragalo ya Tlhathollo (IPA) e šomišitšwe go sekaseka le go hlatholla datha yeo e kgobokeditšwego ka dipoledišano tše di tseneletšego tšeo di sego tša rulaganywa gabotse Teori ya gore tsebo e a agwa le teori ya tlhakatlhakano ya mešomo di šomišitšwe thutong go fa setlogo sa teori sa maleba. Dinyakišišo di tla thuša baeletši ka bokgoni bja maleba ge ba aba keletšo ya tša mošomo go basenyi bao ba ngwadišitšwego yunibesithing ya ODeL; di tla thuša gape basenyi ka go tšea diphetho tša tsebo tša mošomo. Kabo ya ditirelo tše e tla kgatha tema gape go tsošološong ya basenyi bao ba kgathago tema gore ba kgone go kopanywa le setšhaba ge ba lokollwa.